Russian Belarusian English

Медыцынская псіхалогія (праграмы-мінімум)

 

19.00.04 – медыцынская псіхалогія, мед.

Загад Вышэйшай атэстацыйнай камісіі Рэспублікі Беларусь ад 23 жніўня 2004 г. № 138

Мэта і задачы праграмы-мінімум

Cпецыяльныя медыка-псіхалагічныя веды неабходны для арганізацыі лячэбнага працэса, рашэння дыягнастычных, экспертных, псіхатэрапеўтычных, прафілактычных задач, для разумення механізмаў фарміравання ўнутранай карціны хваробы, імавернаснага прагнозу развіцця, ходу, кампенсацыі і дэкампенсацыі разнастайных формаў псіхічных і паводзінскіх, псіхасаматычных разладаў, абгрунтавання ролі псіхалагічнага фактару ў іх узнікненні.

Мэта вывучэння матэрыялаў праграмы-мінімум па спецыяльнасці 19.00.04 «Медыцынская псіхалогія» - фарміраванне ў суіскальніцкай вучонай ступені паглыбленных ведаў па асноўных і прыярытэтных раздзелах медыцынскай псіхалогіі, клінічнай псіхадыягностыкі і псіхатэрапіі.

Асноўнымі задачамі праграмы-мінімум з’яўляюцца:

  • вывучэнне псіхалагічных аспектаў лячэбнага працэсу;
  • фарміраванне навыкаў і ўменняў па выкарыстанню сучасных клініка-псіхалагічных і эксперыментальна-псіхалагічных метадаў даследвання ў клініках пры вырашэнні разнастайных задач;
  • набыццё спецыяльных навыкаў па планаванню і арганізацыі псіхадыягнастычнага працэсу ў клініках, аналіза і інтэрпрэтацыі атрыманых вынікаў;
  • удасканаленне досведу практычнага выкарыстання псіхадыягнастычнай інфармацыі пры правядзенні псіхатэрапіі і псіхакарэкцыі.

Патрабаванні да ўзроўня ведаў

У выніку вывучэння дысцыпліны суіскальнік вучонай ступені павінен:

  • ведаць тэарэтычныя асновы медыцынскай псіхалогіі;
  • ведаць прафесійна-этычныя нарматывы ў медыцынскай псіхалогіі;
  • міжнародную класіфікацыю псіхічных і паводзінскіх разладаў 10-га перагляду;
  • мець вопыт арганізацыі і правядзення псіхадыягнастычнага даследвання ў клініках;
  • валодаць тэхнікай пабудовы інтэрпрэтацыйных схем пры аналізе вынікаў псіхадыягнастычнага даследвання ў клініках;
  • мець вопыт правядзення псіхатэрапіі і псіхакарэкцыі;
  • валодаць навыкамі планавання і правядзення навуковых даследванняў;
  • ведаць асноўныя псіхапаталагічныя сімптомы і сіндромы;
  • валодаць навыкамі клінічнай дыягностыкі псіхічных і паводзінскіх разладаў
  • ведаць сучасную класіфікацыю псіхічных захворванняў і асноўныя іх клінічныя праявы.

Суіскальнік павінен паказаць на экзамене прафесійныя веды па асноўных раздзелах медыцынскай псіхалогіі і сумежных дысцыплін, валоданне сучаснымі псіхадыягнастычнымі тэхналогіямі і метадамі псіхатэрапіі.

Змест праграмы

Агульная медыцынская псіхалогія

  1. Агульныя катэгорыі медыцынскай псіхалогіі.

Мэты, задачы і структура медыцынскай псіхалогіі. Тэарэтыка-метадалагічныя праблемы медыцынскай псіхалогі. Асноўныя паняцці, тэрміны, катэгорыі медыцынскай псіхалогіі.

  1. Асноўныя канцэпцыі развіцця псіхічных і паводзінскіх разладаў у медыцынскай псіхалогіі.

Ключавые словы: асоба, кагнітыўная тыпалогія, паводзінскія стылі, канцэпцыі развіцця.

  • Значэнне тыпалогіі асобы ў клініцы.
  • Класіфікацыйныя схемы псіхалагічных тыпаў.        
  • Паводзінскія стылі ў клініцы.
  • Класіфікацыя асабовых падыходаў у медыцынскай псіхалогіі.
  • Псіхадынамічныя, паводзінскія і сацыяльна-кагнітыўныя канцэпцыі развіцця псіхічных і паводзінскіх разладаў.
  1. Сацыяльна-псіхалагічныя аспекты медыцынскай псіхалогіі. Псіхалогія лячэбнага працэсу.

Ключавыя словы: ралявыя функцыі, інтэракцыі, камплайенс, плацэба-эфект.

  • Ралявыя функцыі саціяльна-псіхалагічных фактараў у
    развіцці разладаў.
  • Эканамічная мадэль інтэракцыі.
  • Сацыяльныя фактары функцыянавання асобы і псіхічныя разлады.
  • Сацыялагічныя катэгорыі клінічнай псіхалогіі і мадэлі развіцця разладаў.
  • Псіхалагічныя аспекты фармакатэрапіі.
  • Спосабы дасягнення камплайенса.
  • Плацэба-эфект: віды, плацэба-рэактыўнасць.
  1. Копінг-паводзіны і механізмы псіхалагічнай абароны.

Ключавыя словы: стрэсуры, копінг-паводзіны, псіхалагічная абарона, адаптацыя.

  • Класіфікацыя псіхасацыяльных стрэсараў.
  • Функцыі стрэсараў у развіцці разладаў.
  • Класіфікацыя і сутнасць копінг-стратэгій.
  • Сутнасць механізмаў псіхалагічнай абароны.
  • Тэорыі механізмаў псіхалагічнай абароны.
  • Класіфікацыя механізмаў абароны.
  • Сутнасць, тэорыі і крытэрыі псіхічнай адаптацыі.
  1. Асновы адносінаў і камунікацыі ў клініцы.

Ключавыя словы: коммунікаціі, тэрапеўтычныя адносіны.

  • Тэорыі адносінаў у медыцынскай псіхалогіі.
  • Структура і віды камунікацыі.
  • Прынцыпы тэрапеўтычных адносінаў.
  • Асаблівасці і прынцыпы адносінаў і кымунікацыі з разнастайнымі катэгорыямі пацыентаў.

Прыватная медыцынская псіхалогія

  1. Псіхалагічныя аспекты дэпрэсіі.

Ключавыя словы: дэпрэсія, стыль, атрыбутыўныя стылі.

  • Псіхалагічныя канцэпцыі дэпрэсіі. Кагнітыўныя і псіхадынамічныя тэорыі дэпрэсіі. Псіхалагічная структура дэпрэсіўных перажыванняў. Дэпрэсіўны паводзінскі стыль. Атрыбутыўныя мадэлі дэпрэсіі.
  1. Псіхалагічныя аспекты неўратычных, звязаных з стрэсам і саматаформных разладаў.

Ключавыя словы: неўроз, псіхічная траўма, трывожныя разлады.

  • Псіхалагічныя фактары фарміравання неўрозаў.
  • Віды псіхічных траўмаў.
  • Роля акцэнтуацый характара ў развіцці неўроза.
  • Сістэмна-інтэгратыўныя мадэлі трывожных разладаў.
  • Псіхалагічныя канцэпцыі панічнага разладу.
  • Двухфактарная мадэль агарафобіі.
  • Псіхалагічныя мадэлі генералізаванага трывожнага разладу і сацыяфобіі.
  • Псіхалагічныя фактары саматаформных разладаў.
  • Цыркулярная мадэль саматаформных разладаў, падтрымліваючыя фактары.
  1. Псіхалагічныя аспекты шызафрэніі.

Ключавыя словы: шызафрэнія, мадэлі.

  • Псіхалагічныя канцэпцыі шызафрэніі.
  • Псіхалагічная структура і дынаміка перажыванняў пры шызафрэніі.
  • Сацыяльна-псіхалагічныя і кагнітыўныя мадэлі шызафрэніі.
  1. Псіхалагічныя аспекты псіхічных і паводзінскіх разладаў, выкліканых злоўжываннем ПАР.

Ключавыя словы: ПАР, мадэлі.

  • Псіхалагічныя канцэпцыі разладаў, выкліканых злоўжываннем ПАР.
  • Структурна-функцыянальны аналіз асобы разладамі, выкліканымі злоўжываннем ПАР.
  • Падтрымліваючыя фактары і цыркулярныя мадэлі разладаў, выкліканых злоўжываннем ПАР.
  1. Псіхалагічныя аспекты сэрцава-сасудзістых разладаў і захворванняў органаў дыхання.

Ключавыя словы: сэрцава-сасудзістыя разлады, хваробы органаў дыхання, псіхалагічныя мадэлі.

  • Псіхалагічныя мадэлі ішэмічнай хваробы сэрца і інфаркту міакарда.
  • Структура асобы хворых сэрцава-сасудзістымі захворваннямі.
  • Тыпы паводзінскай актыўнасці.
  • Псіхалагічныя мадэлі гіпертанічнай хваробы.
  • Псіхалагічныя канцэпцыі бранхіальнай астмы.
  1. Псіхалагічныя аспекты захворванняў стрававальнай сістэмы і нырак.

Ключавыя словы: захворванні стрававальнай сістэмы, захворванні нырак.

  • Псіхалагічныя мадэлі язвавай хваробы.
  • Асаблівасці асобы хворых неспецыфічным язвавым калітам.
  • Псіхалагічныя асаблівасці хворых ХНН, праходзячых гемадыяліз.
  • Псіхалагічныя праблемы гемадыялізных хворых.
  1. Псіхалагічныя аспекты пацыентаў хірургічнай клінікі.

Ключавыя словы: хірургічны хворы, псіхалагічныя асаблівасці.

  • Псіхалагічныя траўмы хірургічнага хворага.
  • Псіхалагічная падрыхтоўка да аперацыі.
  • Псіхалагічныя аспекты пасляаперацыйнага перыяда.
  • Хірургічная траўма як стрэсавы фактар.
  • Псіхалагічныя аспекты траўматалогіі.
  • Псіхалагічныя асаблівасці апёкавых хворых.
  • Псіхалагічныя перажываннні ў стане шоку.
  • Псіхалагічныя аспекты рэанімацыі.
  • Псіхалагічныя аспекты нейрахірургіі.
  • Асаблівасці ўзаемаадносінаў і камунікацыі ў хірургічным стацыянары.
  1. Псіхалагічныя аспекты анкалагічных хворых.

Ключавыя словы: анкалагічныя хворыя, псіхалагічныя аспекты, хоспісы.

  • Структура і дынаміка перажыванняў у анкалагічных хворых.
  • Псіхалагічныя канцэпцыі анкалагічных захворванняў.
  • Асновы адносінаў і камунікацыі з анкалагічнымі хворымі.
  • Псіхалагічная рэабілітацыя анкалагічных хворых.
  • Псіхалагічныя аспекты анкалагічных хоспісаў.
  1. Псіхалагічныя аспекты ў клініцы дзіцячых хвароб.

Ключавыя словы: хворы дзіця, мадэлі, псіхасаматычные ўзаемаадносіны.

  • Псіхалагічныя асаблівасці хворага дзіцяці.
  • Асновы адносінаў і камунікацыі з хворымі дзецьмі.
  • Псіхалагічныя мадэлі і канцэпцыі дзіцячай хваробы.
  • Псіхасацыяльныя фактары педыятрычнай клінікі.
  • Псіхасаматычныя ўзаемаадносіны ў педыятрыі.

Клінічная псіхадыягностыка

  1. Агульныя аспекты клінічнай псіхадыягностыкі.

Ключавыя словы: клінічная псіхадыягностыка, функцыянальны діягназ.

  • Спецыфічныя асаблівасці псіхадыягностыкі ў клініцы.
  • Мэты і задачы клінічнай псіхадыягностыкі.
  • Асноўныя дыягнастычныя канцэпцыі псіхадыягностыкі ў клініцы.
  • Функцыянальны дыягназ.
  • Мнагамернасць клінічнай псіхадыягностыкі.
  • Тэставыя ўстаноўкі ў клінічнай псіхадыяностыцы.
  1. Метады клінічнай псіхадыягностыкі.

Ключавыя словы: клініка-псіхалагічныя метады, эксперыментальна-псіхалагічныя метады.

  • Самасправаздачы і саманазіранне
  • Бяседа і інтэрв’ю.
  • Метад назірання.
  • Біяграфічны (анамнестычны) метад.
  • Вывучэнне прадуктаў творчай дзейнасці даследуемых.
  • Асобныя псіхічныя функцыі (патапсіхалагічныя метады даследвання ўвагі, памяці, мышлення).
  • Функцыянальныя і эмацыянальныя станы (тэст Люшэра).
  • Інтэлект (тэст Векслера, матрыцы Равена і інш.).
  • Самасвядомасць і самаадзнака (Рэпертуарныя рашоткі Келі, шкалы самаадзнакі па Дэмба-Рубінштэйн).
  • Каштоўнасці, сацыяльныя ўстаноўкі (тэст Рокіча).
  • Эмацыйна-матывацыйная сфера (ТАТ, тэст Роршаха, тэст Розенцвейга і інш.).
  • Самарэгуляцыя (методыка «Узровень прэтэнзій» Хоппе, субъ’ектыўная лакалізацыя кантролю Роттэра).
  1. Апытальнікі ў клінічнай псіхадыягностыцы.

Ключавыя словы: апытальнікі, шкалы.

  • Агульная характэрыстыка апытальнікаў у клінічнай псіхадыягностыцы.
  • Клінічныя апытальнікі і шкалы.
  • Спецыялізаваныя асобасныя пытальнікі і шкалы.
  • Шматшкальныя асобасныя апытальнікі.
  1. Праектыўныя метады і псіхасемантычныя метады ў клініцы.

Ключавыя словы: праектыўныя методыкі, псіхасемантычныя методыкі.

  • Агульныя асновы праектыўнай псіхадыягностыкі.
  • Класіфікацыя праектыўных метадаў.
  • Праектыўныя методыкі ў клініцы.
  • Асновы эксперыментальнай псіхасемантыкі.
  • Псіхасемантычныя методыкі ў клініцы.
  1. Сістэмныя псіхадыягнастычныя методыкі. Асновы компутарнай псіхадыягностыкі ў клініцы.

Ключавыя словы: сістэмные методыкі, компутарная псіхадыягностыка.

  • Агульная характэрыстыка сістэмных методык.
  • Мінесотскі Многашкальны Асобасны Апытальнік (MMPI).
  • Метад Чарнільных Плям Роршаха.
  • Комп’ютарная псіхадыягностыка.
  1. Структура і арганізацыя псіхадыягнастычнага працэсу ў клініцы.

Ключавыя словы: этапы, заключэння, псіхалагічны дыягназ.

  • Этапы псіхадыягнастычнага працэсу ў клініцы.
  • Прынціпы псіхадыягнастычнага заключэння ў клініцы.
  • Структура псіхадыягнастычнага заключэння.
  • Тыповыя памылкі інтэрпрэтацыі вынікаў псіхадыягностыкі.
  • Псіхалагічны діягназ.

Псіхатэрапія

  1. Агульныя палажэнні псіхатэрапіі

Ключавыя словы: фактары, этычныя аспекты.

  • Інтэрдысцыплінарны характар псіхатэрапіі.
  • Фактары лячэбнай дзейнасці ў псіхатэрапіі.
  • Важнейшыя этычныя аспекты псіхатэрапіі.
  1. Класічны псіхааналіз.

Ключавыя словы: псіхааналіз, тэхнікі, інтэрпрэтацыя.

  • Тэорыя псіхааналізу.
  • Ключавыя паняцці псіхааналізу.
  • Тэхнікі, прыёмы інтэрпрэтацыі.
  1. Гештальт-тэрапія.

Ключавыя словы: гештальт-тэрапія, асоба, тэхнікі.

  • Тэорыя гештальт-тэрапіі.
  • Асаблівасці неўратычнай асобы.
  • Асноўныя паняцці гештальт-тэрапіі.
  • Тэхнікі гештальт-тэрапіі.
  1. Рацыянальная псіхатэрапія. Эмацыянальна-стрэсавая псіхатэрапія.

Ключавыя словы: рацыянальная псіхатэрапія, дыялог.

  • Тэарэтычныя асновы рацыянальнай тэрапіі.
  • Дыялог у рацыянальнай тэрапіі.
  • Галіна даследвання рацыянальнай псіхатэрапіі ў клінічнай практыцы.
  • Эмацыянальна-стрэсавая псіхатэрапія.
  1. Кагнітыўна-паводзінская тэрапія.

Ключавыя словы: кагнітыўна-паводзінская тэрапія, тэхнікі, мадэлі, дэпрэсія.

  • Тэарэтычныя асновы паводзінскай тэрапіі.
  • Мэты і тэхнікі паводзінскай тэрапіі.
  • Тэарэтычныя асновы кагнітыўнай тэрапіі.
  • Кагнітыўныя мадэлі.
  • Кагнітыўныя тэхнікі.
  • Кагнітыўная тэрапія дэпрэсій.
  1. Групавая псіхатэрапія.

Ключавыя словы: групавая тэрапія, віды, дынаміка.

  • Тэарэтычныя асновы групавой тэрапіі.
  • Асноўныя паняцці.
  • Віды групавой псіхатэрапіі.
  • Групавая дынаміка.
  1. Цялеснаарыентаваная псіхатэрапія. Псіхічная самарэгуляцыя.

Ключавыя словы: цялеснаарыентаваная псіхатэрапія, аўтагенная трэніроўка, прагрэсіўная мышачная рэлаксацыя.

  • Тэарэтычныя асновы цялеснаарыентаванай псіхатэрапіі.
  • Асноўныя паняцці.
  • Асноўныя тэхнікі.
  • Аўтагенная трэнероўка.
  • Прагрэсіўная мышачная рэлаксацыя.

ПСІХІЯТРЫЯ

  1. Арганізацыя псіхіятрычнай дапамогі.

Ключавыя словы: класіфікацыя, закон, нарматыўныя документы, канцэпцыя развіцця псіхіятрычнай дапамогі Рэспублікі Беларусь.

  • Структура псіхіятрычнай дапамогі насельніцтву.
  • Закон аб псіхіятрычнай дапамозе насельніцтву.
  • Нарматыўныя дакументы, рэгулюючыя аказанне псіхіятрычнай дапамогі.
  • Канцэпцыя развіцця псіхіятрычнай дапамогі Рэспублікі Беларусь.
  1. Псіхапаталагічныя сімптомы і сіндромы псіхічных захворванняў.

Ключавыя словы: паталогія, сімптомы, сіндромы, захворванне.

  • Паталогія адчуванняў, успрыманняў, памяці, інтэлекту, мышлення, эмоцый, волі, маторыкі, усведамлення
  • Асноўныя псіхапаталагічныя сіндромы і захворванні, пры якіх яны пераважна сустракаюцца.
  1. Абмежаванне, уключаючы сімптаматычныя, псіхічныя разлады.

Ключавыя словы: позні ўзрост, сасудзістыя, саматычныя, арганічны.

  • Дэменцыі.
  • Арганічаныя разлады асобы і паводзінаў
  1. Псіхічныя і паводзінскія разлады ў выніку ўжывання псіхаактыўных рэчываў

Ключавыя словы: псіхаактыўныя рэчывы, залежнасць, псіхатычнае, стан адмены.

  • псіхічныя і паводзінскія разлады ў выніку ўжывання дакладных груп псіхаактыўных рэчываў: вострая інтаксікацыя, ужыванне са шкоднымі наступствамі, сіндром залежнасці, стан адмены, псіхічныя
  1. Шызафрэнія, шізатыпічныя і трызневыя разлады.

Ключавыя словы: шызафрэнія, шізатыпічныя разлады, дыягнастычныя крытэрыі.

  • Шызафрэнія, діягнастычныя крытэрыі, асноўныя клінічныя формы, тіпы цячэння.
  • Шызатыпічны разлад, діягнастычныя крытэрыі, дыферэнцыяльная дыягностыка.
  • Хранічныя трызневыя разлады (трызневы разлад, інвалюцыйны параноід) дыягнастычныя крытэрыі.
  • Шізаафектыўны разлад, дыягнастычныя ўказанні, дыферэнцыйная дыягностыка.
  1. Афектыўныя разлады настрою.

Ключавыя словы: афектыўны разлад, дэпрэсія, манія, рэкурэнтны разлад.

  • Агульная характэрыстыка групы. Асноўныя крытэрыі, якія ляжаць у аснове класіфікацыі дадзенай групы разладаў. Маніякальны эпізод, дыягнастычныя ўказанні, клінічныя праявы, дыферэнцыйны дыягназ. Дэпрэсіўны эпізод, дыягнастычныя ўказаннні, клінічныя праявы, дыферэнцыйны дыягназ.
  • Біпалярны афектыўны разлад, дыягностыка, клініка, падыходы да лячэння і прафілактыкі.
  • Рекурэнтны дэпрэсіўны разлад, дыягностыка, клініка, лячэнне. Хранічныя разлады настрою, цыклатымія, дістымія, дыягнастычныя крытэрыі.
  1. Разлады сталай асобы і паводзінаў у дарослых.

Ключавыя словы: асоба, спецыфічныя, хранічныя, звычкі, схільнісці.

  • Спецыфічныя разлады асобы, дыягнастычныя крытэрыі, клініка, асновы лячэння і рэабілітацыі
  • Хранічныя змены асобы, не звязаные з пашкоджаннем або захворваннем мозгу, дыягнастычныя крытэрыі, клініка, асновы лячэння і рэабілітацыі
  • Разлады звычак і схільнасцяў, дыягнастычныя крытэрыі, клініка, асновы лячэння і рэабілітацыі
  1. Разумовая адсталасць.

Ключавыя словы: разумовая адсталасць, ступені, рэабілітацыя.

  • Дыягнастычныя крытэрыі і клінічныя праявы рознай па цяжкасці ступені разумовай адсталасці.
  • Дыферэнцыйная дыягностыка. Пытанні рэабілітацыі.
  1. Парушэнні псіхалагічнага развіцця.

Ключавыя словы: разлады развіцця, спецыфічныя, аўтызм.

  • Спецыфічныя разлады развіцця мовы.
  • Спецыфічныя разлады развіцця навучальных навыкаў
  • Спецыфічны разлад развіцця рухальных функцый
  • Агульныя разлады развіцця
  • Дзіцячы аўтызм, атыпічны аўтызм, сіндром Аспергера.
  1. Паводзінскія і эмацыйныя разлады, якія пачынаюцца ў дзіцячым і падлеткавым узросце.

Ключавыя словы: паводзіны, спецыфічныя, эмацыйныя, бруй, заіканне.

  • Гіперкінетычныя разлады.
  • Разлады паводзінаў.
  • Змешаныя разлады паводзінаў і эмоцый.
  • Эмацыйныя разлады, спецыфічныя для дзіцячага ўзросту.
  • Разлады сацыяльнага фунцыянавання (электыўны мутызм, разлад прыхільнасці, рэактыўнае і разгальмаванае.
  • Неарганічны бруй і энкапрэз.
  • Заіканне.

СПІСАК ЛІТАРАТУРЫ

 

  1. Анастази А., Урбина С. Психологическое тестирование. - Спб.: Питер, 2001.-688 с.
  2. Асмолов А.Г. «Психология личности».- МГУ, 1990. – 368 с.
  3. Белый Б.И. Тест Роршаха: практика и теория.- Санкт-Петербург, 1992.-
    200с.
  4. Березин Ф.Б.. Мирошников М.П., Соколова Е.Д. Методика многосто-­
    роннего исследования личности. - М., 1994. - 245 с.
  5. Блейхер В. М. «Введение в практическую патопсихологию».- М., 1994.
  6. Бодалев А.А., Столин В.В. Общая психодиагностика. - М.: Медицина,
    1987.-218 с.
  7. Бондарева Л.В., Ковалева З.Н., Хрящева Н.Ю. «Социально-психологическая подготовка врача-интерниста в клинике психосоматических заболеваний. Психологическая диагностика отношения к болезни при нервно-психических и соматических заболеваниях».- Л.,1990. – 148 с.
  8. Бурлачук Л.Ф. Введение в проективную психологию. - Киев, 1993.-
    97с.
  9. Бурлачук Л.Ф., Морозов С.М. «Словарь-справочник по психодиагностике».- СПб.- М.- Х. - Мн.: Питер, 1999. – 245 с.
  10. Вассерман Л.И., Щелкова О.Ю. Медицинская психодиагностика: теория­
    практика, обучение. - СПб, 2003.- 736 с.
  11. Германов В.А. «Психологический аспект диагностики в системе терапевтического стационара».- Куйбышев,1988. – 97 с.
  12. Гройсман А.Л. «Медицинская психология».- М., 1995. – 192 с.
  13. Жиляев А.Г. «Псевдорезистентность к терапии у больных психосоматическими заболеваниями и их коррекция. Современные методы диагностики и лечения».-Казань, 1993.-Ч.3.
  14. Зейгарник Б. В. «Патопсихология».- М., 1998.
  15. Кабанов М.М. «Методы психологической диагностики в клинике».- Ленинград, 1988г.
  16. 16.Карвасарский Б.Д. Психотерапия. - Л., 2002.- 503с.
  17. Клейберг Ю.Л. Психология девиантного поведения / Учебное пособие для вузов. – М., Юрайт. – 2001. – 160.
  18. Клиническая психология /Под ред. М. Перре, У. Баумана – СПб.: Питер, 2002. – 312 с.
  19. Клиническая психиатрия (из синопсиса по психиатрии) В 2 томах. / Под редакцией Г.И. Каплан, Б. Дж. Сэдок. - М.: Медицина, 1994. - Т.1. - 671 с.
  20. Кондрашенко В.Т., Донской Д.И. «Общая психотерапия.» - Мн.:Навука и тэхнiка.1993.
  21. Леонтьев Д. Тематический апперцептивный тест. - Москва, 1998. - 234 с.
  22. Лукин С.Е., Суворов А.В. Тест Рисуночной Ассоциации С. Розенцвейга. - Санкт-Петербург, 1993. - 56 с.
  23. Международная Классификация Болезней (10 пересмотр). Классификация психических и поведенческих расстройств. -Россия Санкт-Петербург, 1994. - 302 с.
  24. Мельников В.М., Ямпольский Л.Т. «Введение в экспериментальную психологию личности».- М.: Просвещение, 1985. - 319 с.
  25. Николаева В.В. «Влияние хронической болезни на психику».- МГУ, 1987. – 163 с.
  26. «Общая психодиагностика». / Под ред. А.А. Бодалева и В.В. Столина. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1987. - 359 с.
  27. Обухов С.Г. Учебное пособие по психиатрии для студентов медико-психологического факультета.- Гродно, 2004
  28. Обухов С.Г., Шустер Э.Е. Общая психопатология и психические расстройства детского и подросткового возраста.- Гродно, 2004
  29. Райнер Телле Психиатрия. -Минск, 1999.- 496
  30. Рубинштейн С. Я. «Экспериментальные методики патопсихологии». / Практическое руководство.- М., Медицина 2003. – 246 с.
  31. Реан А.А. Практическая психодиагностика личности /Учебное пособие. – СПб., 2001. – 224 с.
  32. Собчик Л.Н. Введение в психологию индивидуальности. Теория и практика психодиагностики. - Москва, 1998. - 510с.
  33. Соколова Е. Т., Николаева В.В. Особенности личности при пограничных расстройствах и соматических заболеваниях.- М., Аргус, 1995. – 360 с.
  34. Сорокина Т.Т., Гайдук Ф.М., Евсегнеев Р.А. Практическое пособие по психиатрии. Минск, 1993.
  35. Червинская К.Р., Щелкова О.Ю. Медицинская психодиагностика и инженерия знаний. – СПб.: Ювента, 2002. – 624 с.
  36. Шмелев А.Г. и др. Основы психодиагностики /Учебное пособие.- М.; Ростов-на-Дону, 1996. - 567 с.